Supermarktconcern Ahold heeft in de eerste maanden van dit jaar "solide”
gepresteerd. De donderdag voorbeurs gepubliceerde resultaten over het eerste
kwartaal lagen in lijn met de verwachting van analisten. Ahold sprak zelf
van uitdagende omstandigheden.

Het concern onthield zich, zoals verwacht, van het geven van een concrete
(financiële) verwachting voor de rest van het jaar. Volgens Ahold, dat in
het eerste kwartaal marktaandeel won in Nederland en in de Verenigde Staten,
blijven consumenten op zoek naar kwaliteit én zijn ze op zoek naar
promoties.

"Ahold blijft vol vertrouwen dat wij de omzet en de marges in balans kunnen
houden en kwaliteit leveren aan onze klanten”, aldus topman John Rishton in
het persbericht.

Licht hogere winst
De omzet kwam uit op 8,737 miljard euro, één procent hoger dan een jaar
eerder. Analisten hadden gemiddeld gerekend op inkomsten van 8,624 miljard
euro. Tegen constante wisselkoersen is de omzet met 3,4 procent gestegen.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 409 miljoen euro tegen 396 miljoen euro een jaar
eerder. Marktkenners rekenden op een operationeel resultaat van 404 miljoen
euro.

Onder de streep hield het concern 274 miljoen euro over, tegen 188 miljoen
euro in de eerste maanden van 2009. In 2009 drukten hogere belastingen en
een voorziening op de nettowinst. Het behaalde resultaat in het eerste
kwartaal van 2010 was lager dan de gemiddelde verwachting van analisten.

De omzet bij Nederlandse Albert Heijn-winkels kwam uit op 3,1 miljard euro,
3,7 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat steeg met 25
miljoen euro naar 214 miljoen euro.

In de supermarkten in Tsjechië en Slowakije daalde de omzet licht naar 490
miljoen euro. Hier voert Ahold een reorganisatie door waarbij slecht
renderende winkels worden gesloten en anderen vernieuwd. Ahold behaalde hier
een vlak operationeel resultaat tegen een operationeel verlies van 14
miljoen euro een jaar eerder.

De Amerikaanse supermarkten waren goed voor inkomsten van 7,1 miljard dollar
(5,8 miljard euro), 4,2 procent meer dan een jaar eerder dankzij onder meer
de aankoop van Ukrop's-winkels. Het bedrijfsresultaat kwam 18 miljoen dollar
lager uit op 295 miljoen dollar (240 miljoen euro). Hogere operationele
kosten voor onder meer de acquisitie en prijsinvesteringen drukten het
resultaat.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl